Lokalno.pl wiadomości i aktualności z Twojej okolicy

Koroszczyn: Najnowocześniejszy skaner RTG na granicy UE przyspiesza odprawy i walkę z przemytem

Na przejściu Kukuryki-Kozłowicze uruchomiono najnowocześniejszy w UE skaner RTG dla ciężarówek, który bez rozładunku identyfikuje nielegalne i niebezpieczne materiały, zwiększając bezpieczeństwo i tempo odprawy.

Koroszczyn: Najnowocześniejszy skaner RTG na granicy UE przyspiesza odprawy i walkę z przemytem

Nowoczesne urządzenie na straży granicy

Na drogowym przejściu granicznym Kukuryki-Kozłowicze (Koroszczyn) oddano do użytku skaner RTG nowej generacji. To obecnie najnowocześniejsze tego typu urządzenie na granicach Unii Europejskiej, umożliwiające prześwietlanie całych ciężarówek bez konieczności rozładunku towaru. Skaner stanowi istotne wsparcie dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w walce z przemytem i zagrożeniami transgranicznymi.

Jak działa skaner?

Urządzenie wykorzystuje zaawansowaną technologię rentgenowską, która pozwala na szybką i dokładną inspekcję ładunków. Identyfikuje nie tylko nielegalne towary, takie jak wyroby tytoniowe, ale także materiały niebezpieczne: narkotyki, materiały wybuchowe czy broń palną. Skutecznie wykrywa także ukryte schowki i niestandardowe przeróbki konstrukcyjne w pojazdach, które byłyby niewidoczne podczas tradycyjnej kontroli celnej.

Dla kogo i gdzie?

Przejście Kukuryki-Kozłowicze obsługuje wyłącznie ruch towarowy ciężarowy – średnio 1000 pojazdów dziennie. Inwestycja kosztowała 13,5 mln zł i została sfinansowana ze środków państwa oraz Unii Europejskiej. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji liczy, że wprowadzenie skanera pozwoli podwoić liczbę odprawianych ciężarówek w ciągu doby. Podobne urządzenia pracują już na innych przejściach, m.in. w Terespolu i Zosinie.

  • Skaner RTG to najnowocześniejsze urządzenie na granicy UE w woj. lubelskim.
  • Umożliwia pełną kontrolę ładunku bez rozładunku, zwiększając tempo i bezpieczeństwo odpraw.
  • Skutecznie wykrywa przemyt m.in. papierosów, narkotyków, broni i materiałów wybuchowych.
  • Przejście Kukuryki-Kozłowicze obsługuje wyłącznie ruch towarowy – średnio 1000 ciężarówek dziennie.
  • Inwestycja kosztowała 13,5 mln zł (środki krajowe i UE).

„Skaner jest nie tylko wsparciem technicznym dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, ale też naszym nowym sojusznikiem w walce z przemytem i zagrożeniami na granicy” — Marcin Łoboda, szef KAS

Perspektywa na przyszłość

Modernizacja służb celnych i kolejne inwestycje w nowoczesną infrastrukturę mają na celu uszczelnienie wschodniej granicy UE oraz zapewnienie jeszcze większego bezpieczeństwa i płynności ruchu towarowego.

Źródło: Dziennik Wschodni