Lokalno.pl wiadomości i aktualności z Twojej okolicy

Zaledwie 10% licealistów i połowa uczniów podstawówek we Wrocławiu chodzi na lekcje religii

Tylko nieco ponad 10% uczniów wrocławskich szkół średnich i około połowa uczniów podstawowych będzie uczęszczać na lekcje religii w roku 2025/2026. Główne powody to brak wiary, przeładowany program i mała atrakcyjność zajęć.

Zaledwie 10% licealistów i połowa uczniów podstawówek we Wrocławiu chodzi na lekcje religii

Frekwencja na lekcjach religii we Wrocławiu

W nowym roku szkolnym na religię we wrocławskich szkołach ponadpodstawowych będzie uczęszczać . W szkołach podstawowych liczba ta jest znacznie wyższa, sięgając około 50% uczniów.

Przyczyny niskiego zainteresowania

Według opinii uczniów głównymi przyczynami rezygnacji z zajęć religii są brak wiary oraz brak czasumała atrakcyjność lekcji. Młodzież często postrzega zajęcia jako nudne lub nieprzydatne.

„Po pierwsze, jestem niewierząca. Po drugie religia w naszej szkole wygląda tak, że nic się na niej nie dzieje. Są dwie godziny luźne i pan od religii bardzo często wypuszcza po pół godziny pierwszej lekcji.”

Opinie ekspertów i duchownych

Ksiądz Mariusz Szypa, dyrektor Wydziału Katechetycznego Archidiecezji Wrocławskiej, zwraca uwagę na przeładowanie programu nauczania i ograniczoną ilość czasu, jaki mogą poświęcić na religię:

„Wiele się mówi o tym, że jest przeładowany program, a w zasadzie nic nie robi się aby go odładować, tylko się ciągle gdzieś coś dokłada. No a mamy też swoje ograniczenia i doba też ma tylko 24 godziny.” — ksiądz Mariusz Szypa

Dr Monika Humeniuk z Uniwersytetu Wrocławskiego podkreśla, że tradycyjny sposób nauczania religii nie odpowiada współczesnej młodzieży:

„Trudno mówić tu o kwestii wiary czy niewiary, bardziej o poczuciu, że jest to przestrzeń, do której jest się nakłanianym przez dorosłych, którzy wcale nie chcą słuchać tychże na dole.” — dr Monika Humeniuk

Zmniejszenie liczby godzin religii

Od roku szkolnego 2025/2026 program nauczania uwzględnia tylko jedną godzinę religii tygodniowo, podczas gdy wcześniej były dwie. To posunięcie ma zrekompensować częściowo przeładowanie ogólnego planu zajęć.

Źródło: Radio Wrocław