Lokalno.pl wiadomości i aktualności z Twojej okolicy

Jazda w korku a automatyczna skrzynia biegów – jak chronić przekładnię w mieście?

Automatyczna skrzynia biegów to wygoda w mieście, ale jazda w korku może ją szybciej zużywać. Tryb sportowy (S) pozwala zmniejszyć obciążenie, choć lekko zwiększa spalanie.

Jazda w korku a automatyczna skrzynia biegów – jak chronić przekładnię w mieście?

Automatyka w mieście – komfort za wyższą cenę eksploatacji

Automatyczne skrzynie biegów coraz częściej wypierają „manualy”, szczególnie w mieście, gdzie zapewniają nieporównywalnie większą wygodę. Co ciekawe, współczesne automaty potrafią być równie ekonomiczne co ręczne przekładnie, a czasem nawet korzystniejsze pod względem zużycia paliwa. Jednak ich trwałość spada podczas długiej jazdy w miejskich korkach, a ewentualne naprawy mogą być bardzo kosztowne – w niektórych przypadkach przewyższają koszt naprawy silnika.

Jak korki wpływają na automatyczną skrzynię biegów?

Podczas jazdy w korku praca skrzyni biegów jest bardzo intensywna – następuje wielokrotna zmiana przełożeń nawet na krótkich odcinkach, co może być nieodczuwalne dla kierowcy, ale wpływa na eksploatację mechanizmów. Klasyczny automat z konwerterem momentu obrotowego zużywa się w wyniku częstego zazębiania, a skrzynie dwusprzęgłowe dodatkowo obciążają sprzęgła. Im częstsza zmiana biegów, tym krótsza żywotność tych elementów.

Tryb sportowy (S) – mniej zmian, większe obroty, ale… wyższe spalanie

Mechanicy zalecają, by w korkach korzystać z trybu sportowego (S). Jazda w tym trybie pozwala utrzymywać wyższe obroty silnika i ogranicza liczbę zmian przełożeń, co zmniejsza obciążenie skrzyni biegów. Ważne jednak, by nie mylić trybu S z agresywną jazdą – w korku chodzi wyłącznie o płynniejsze działanie układu, nie o sportowe przyspieszenia.

W trybie S sterownik pozwala wkręcać silnik na wyższe obroty. Nie jest więc tak, że gdy jedziemy powolutku w korku, przekładnia wykorzystuje pierwszą okazję, aby zmienić bieg na wyższy. Przeciwnie: ona wstrzymuje się ze zmianą biegu, aby po tej zmianie silnik nie był zdławiony. W takim wypadku – o ile nie wciskamy gazu za głęboko – zmian przełożeń może być o wiele mniej.

Wyższe obroty silnika w trybie S rzeczywiście mogą zmniejszyć obciążenie mechaniczne, ale jednocześnie powodują nieco wyższe zużycie paliwa. Wzrost spalania zależy od modelu auta i stylu jazdy – może to być zaledwie 0,5 l/100 km więcej, ale w niektórych przypadkach nawet 2–3 l/100 km. Warto sprawdzić, jak nasz samochód reaguje w tym trybie podczas jazdy w korkach.

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów w mieście?

  • Unikaj „żabich skoków” i gwałtownego przyspieszania – płynna jazda to mniejsze obciążenie.
  • W długich postojach rozważ wrzucenie trybu neutralnego (N) lub użycie hamulca ręcznego, by nie trzymać cały czas nogi na hamulcu.
  • Regularnie wymieniaj olej w skrzyni biegów, zwłaszcza jeżdżąc głównie po mieście.
  • Testuj tryb sportowy (S) podczas jazdy w korku i obserwuj zachowanie skrzyni oraz zużycie paliwa.
  • Stosuj się do zaleceń producenta dotyczących eksploatacji automatycznej skrzyni biegów.

Pamiętaj, że automatyczna skrzynia biegów nie psuje się z dnia na dzień – pierwsze objawy zużycia to opóźnione zmiany, szarpania lub spadek komfortu jazdy. Regularna profilaktyka i ostrożna eksploatacja pozwolą cieszyć się komfortem jazdy automatem przez długie lata.

Źródło: auto-swiat.pl