Znaczący wzrost cen kawy w III kwartale 2025
Według raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, w III kwartale 2025 roku ceny kawy wzrosły o 28,7 proc. w ujęciu rocznym. Szczególnie dotkliwe były podwyżki kawy mielonej, która podrożała o 36,8 proc. Wzrosła też nieco mniej gwałtownie kawa rozpuszczalna – o 20,6 proc.
W całym okresie od stycznia do końca września 2025 roku średni wzrost cen kawy wyniósł 22,6 proc. Najsilniejszy wzrost dotyczył kawy mielonej (+28,8 proc.) i kawa rozpuszczalna podrożała średnio o 16,4 proc.
Przyczyny rosnących cen
Jak tłumaczy dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito, podwyżki wynikają głównie z sytuacji na rynkach globalnych. Cena arabiki osiągnęła poziom najwyższy od blisko 50 lat, a robusta bije historyczne rekordy. Główne czynniki to niekorzystne warunki klimatyczne oraz spekulacje finansowe na rynku surowca.
„Wysokie ceny kawy są odbiciem sytuacji na rynkach globalnych. Arabica osiągnęła najwyższy poziom cenowy od blisko 50 lat, a robusta bije historyczne rekordy. Główną przyczyną są uwarunkowania klimatyczne, a także spekulacje finansowe na rynku surowca” — dr Robert Orpych, Uniwersytet WSB Merito
Prognozy na kolejne kwartały
Ekspert prognozuje, że w kolejnych kwartałach ceny popularnych gatunków kawy będą się mieścić w przedziale 60-80 zł za kilogram, a kaw marek premium – na poziomie 100-120 zł. Możliwy spadek cen nastąpi najwcześniej w drugiej połowie 2026 roku, jeśli nie wystąpią kolejne anomalie pogodowe w Brazylii – największym na świecie producencie arabiki.
Zmiany w działaniach promocyjnych sieci handlowych
W III kwartale 2025 roku liczba akcji promocyjnych na kawę wzrosła o 14 proc. względem roku poprzedniego. To reakcja sieci handlowych na potrzebę opóźniania podnoszenia cen detalicznych i utrzymania wolumenu sprzedaży mimo rosnących kosztów.
Jednak obecne promocje nie oferują już tak korzystnych rabatów jak rok temu, a czas ich trwania jest krótszy.
Największy wzrost liczby promocji odnotowano w sieciach cash & carry (+70,2 proc.), co wiąże się z rosnącym popytem w kanale HoReCa. Za nimi są sklepy convenience (+18,3 proc.) oraz hipermarkety (+15,5 proc.). Supermarkety prawie się nie zmieniły (+0,7 proc.), a dyskonty odnotowały spadek liczby promocji o 7,8 proc.
Podsumowanie
Obecne wzrosty cen kawy to efekt globalnych czynników klimatycznych i rynkowych. Sieci handlowe starają się zminimalizować wpływ podwyżek dla konsumentów poprzez większą liczbę, choć mniej korzystnych, akcji promocyjnych.