Lokalno.pl wiadomości i aktualności z Twojej okolicy

Szwedzkie łożyska SKF w rosyjskich dronach mimo sankcji UE

Mimo unijnych restrykcji, w rosyjskich dronach bojowych używane są szwedzkie łożyska kulkowe marki SKF, co potwierdzają zdjęcia z ukraińskich rozbiórek oraz dane importowe – informuje „Aftonbladet”.

Szwedzkie łożyska SKF w rosyjskich dronach mimo sankcji UE

Łożyska SKF w rosyjskich dronach mimo sankcji

Mimo obowiązujących sankcji UE przeciwko Rosji, w rosyjskich dronach bojowych używane są szwedzkie łożyska kulkowe SKF. Niepokojące ustalenia ujawnił sztokholmski dziennik „Aftonbladet”, powołując się na źródła ukraińskie i zdjęcia z demontażu dronów – opublikowane jako dowód.

Dwa modele łożysk znalezione w dronach Geran-2

Ukraińscy żołnierze, analizując dwa drony typu Shahed (Geran-2), produkowane obecnie w Rosji, natrafili na łożyska kulkowe SKF: w jednym model Explorer 6310, w drugim Explorer 6005/C3. Oznaczenia wskazują, że części pochodzą z chińskiej fabryki SKF.

Rosyjski import – skala i mechanizmy

Według dostępnych danych, łożyska kulkowe były w ostatnich latach najczęściej importowanym przez Rosję produktem SKF. W latach 2023–2024 wartość tego importu sięgnęła prawie 330 mln koron szwedzkich (29 mln euro). Media sugerują, że produkty trafiają do Rosji nie tylko bezpośrednio z Chin, ale także przez kraje pośredniczące, takie jak Turcja, a potencjalnie także z zakładów w Szwecji i Niemczech.

Oficjalne stanowisko SKF

Przedstawiciele koncernu SKF deklarują przestrzeganie sankcji oraz zapewniają, że w przypadku wykrycia nieprawidłowości współpraca z dystrybutorami jest natychmiast zrywana. Firmy zwracają uwagę na ryzyko obecności na rynku nielegalnych podróbek oraz zalecają ostrożność w interpretacji informacji od rosyjskich władz.

Historyczny i polityczny kontekst

Dziennik „Aftonbladet” przypomina, że szwedzkie łożyska w czasie II wojny światowej masowo trafiały do nazistowskich Niemiec, a Stany Zjednoczone groziły nawet zbombardowaniem fabryki SKF w Goteborgu. Współcześnie sytuacja budzi podobne pytania o skuteczność międzynarodowych zakazów i realne możliwości przeciwdziałania obejścia sankcji.

Czy da się prawnie udowodnić, że SKF wie o drodze łożysk na front? Co znajduje się w dronach, które latają nad krajami nordyckimi? Czy duńskie wojsko znajdzie w nich łożyska kulkowe z napisem SKF?

Wątpliwości i konsekwencje

Skala wykorzystania komponentów zachodnich firm w rosyjskich systemach zbrojeniowych rodzi pytania o skuteczność kontroli eksportu oraz realne możliwości przeciwdziałania obejścia sankcji. Sprawa dotyczy nie tylko technologii wojskowych, ale również mechanizmów łańcuchów dostaw i granic odpowiedzialności przedsiębiorstw w czasie wojny.

Źródło: bankier.pl na podstawie materiału „Aftonbladet”